Prinášame Vám odpovede od jednotlivých kandidátov na primátora ŽILINY, ktoré priamo smerovali k témam NABULVARI.sk
Otázky boli zaslané 3.10.18 všetkým kandidátom a boli nasledovné:
1. Aká je Vaša konkrétna predstava o rozvoji BULVÁRU, ktorú uskutočníte v rokoch 2018 – 2022? BULVÁR – čast Žiliny od Auparku ku Národnej Banke.
2. Ako vyriešite problém s pozemkom na ktorom bola pôvodne zastávka MHD oproti AUPARKU, kde je teraz lešenie.
3. Akým spôsobom vyriešite dopravnú situáciu na BULVÁRI?
a. Máte záujem zmeniť systém parkovania? Ak áno, ako a do akého dátumu?
b. Máte záujem zmeniť systém cyklotrás? Ak áno, ako a do akého dátumu?
c. Máte záujem opraviť chodníky ? Ak áno, ako a do akého dátumu?
4. Akým spôsobom chcete zvýšiť celkovú kultúrnosť tejto zóny? (Obyvatelia sa neustále sťažujú na denný výskyt bezdomovcov, celkovú čistotu a poriadok v tejto zóne).
5. Ako chcete investovať do rozvoja našich detí? Aké športoviská, kultúrne a iné akcie budete robiť pre túto zónu?
Uvádzame odpovede, postupne ako k nám prichádzali.
4.10.18 p. Marian JANUŠEK:
„Vážený pán Sedlák.
1. Aká je Vaša konkrétna predstava o rozvoji BULVÁRU, ktorú uskutočníte v rokoch 2018 – 2022? BULVÁR – čast Žiliny od Auparku ku Národnej Banke.
Bulvár ma z hľadiska urbanisticko-architektonického obrazu mesta nenahraditeľnú hodnotu a funkciu , moja predstava o jeho ďaľšom fungovaní je celková revitalizácia, v spolupráci s urbánnymi architektmi a pripomienkovaním návrhu riešenia samotnými obyvateľmi. Súčasťou tohto procesu by bolo aj pridanie nového mobiliáru a zelene a tým aj celkové skultúrnenie tohto územia.
Výsledkom by mal byť priestor s prednostne bezbariérovým pohybom peších, ktorý umožní pohyb cyklistom aj autám tak, aby nedochádzalo ku konfliktným a kolíznym situáciám.
2. Ako vyriešite problém s pozemkom na ktorom bola pôvodne zastávka MHD oproti AUPARKU, kde je teraz lešenie.
Mesto sa už pokúšalo riešiť tento problém odkúpením pozemku ale aj jeho vyvlastnením z dôvodu verejnoprospešného záujmu ktorý predstavuje zastávka MHD. Nedokážem pochopiť, že mesto prehralo súdny spor na najvyššom súde SR, ak si štát dokázal vyvlastňovať pozemky pod diaľnice, keď zastávka MHD je rovnako vo verejnom záujme mesta. Súčasný vlastník nepristúpil na dohodu o predaji pozemku hoci mestským zastupiteľstvom navrhnutá cena vysoko prevyšovala cenu, za ktorú ho kúpil od bývalého vlastníka. Jediné riešenie je tak odkúpenie pozemku do vlastníctva mesta aj za vysokú cenu alebo jeho výmena za iný pozemok mimo túto zónu. Tak či onak, nemienim ďalšie 4 roky trpieť súčasný stav, kde je vôla nájde sa aj cesta.
3. Akým spôsobom vyriešite dopravnú situáciu na BULVÁRI?
O možnosti riešenia som písal už v bode 1. Platná norma pozná termín „Skľudnená komunikácia“ ako bezbariérový priestor, ktorý umožňuje súčasný pohyb všetkých účastníkov dopravy pričom osobné vozidlá majú obmedzenú rýchlosť na maximum 20 km/h a peší účastník má prednosť pred motorovým vozidlom. Celkové riešenie bude reprezentovať mestom pripravovaný Územný plán zóny, ktorý ale podľa môjho názoru nemá riešiť len samotný priestor Bulváru, ale celú zónu vymedzenú ulicami Fándlyho, Komenského, Veľkou Okružnou a Spanyolovou ulicou, tak aby sa cele takto vymedzené územie riešilo ako funkčne nedeliteľný celok, so všetkými potrebami a problémami, ktoré tu sú.
a. Máte záujem zmeniť systém parkovania? Ak áno, ako a do akého dátumu?
Parkovanie na Bulvári treba zmeniť na možnosť krátkodobého pre obsluhu a parkovanie, dlhodobé treba riešiť v celej tejto zóne tak ako to už píšem v odpovedi na túto otázku. Novú koncepciu stanoví pripravovaný Uzemný plán zóny . Táto téma súvisí s mojím odhodlaním vrátiť parkovaciu politiku do rúk mesta. V súčasnosti má rozhodovacie právo nad ňou súkromná firma SIRS pána Trabelssieho. Ak sa nám tento boj podarí úspešne vybojovať (a ja mám plán ako na to) a parkovanie bude mestské, myslím si, že nový systém krátkodobého parkovania by mal byť modernejší, funkčnejší pre ľudí a v prípade rezidenčného parkovania aj lacnejší, keďže ceny parkovania pre rezidentov šli v posledných rokoch výrazne hore.
b. Máte záujem zmeniť systém cyklotrás? Ak áno, ako a do akého dátumu?
Systém cyklotrás, rovnako ako celý priestor Bulvaru, bude riešiť už spomínaný nový uzemný plán zóny, kde platí rovnako to čo je uvedené aj v bode a/ .
c. Máte záujem opraviť chodníky ? Ak áno, ako a do akého dátumu?
Oprava chodníkov by mala byť súčasťou celkovej revitalizácie tohto priestoru, ale nie doterajším spôsobom „látania“ ale položením súvislého nového povrchu po celej dĺžke aj šírke chodníka. Som zástancom toho, aby sa radšej opravilo menej chodníkov ale poriadne, ako ísť do kvantity, ako to vidíme dnes.
4. Akým spôsobom chcete zvýšiť celkovú kultúrnosť tejto zóny? (Obyvatelia sa neustále sťažujú na denný výskyt bezdomovcov, celkovú čistotu a poriadok v tejto zóne).
Revitalizácia celého územia bude znamenať aj zvýšenie celkovej kultúrnosti územia ktoré pomôže aj tomuto problému. Potrebným riešením je funkčný kamerový systém a fungujúca Mestská polícia ktorá by pravidelne monitorovala celú zónu. Mojim zámerom je reformovať mestskú políciu tak, aby bolo policajtov viac a každá mestská časť mala „svojho“ mestského policajta, ktorý pôsobí len tu, pozná miestne problémy a ľudia poznajú svojho policajta. Verím, že tieto zmeny napomôžu citeľnej zmene k lepšiemu. Taktiež som už ako poslanec presadil navýšenie rozpočtu na kosenie a čistenie ulíc, ako primátor chcem rozpočet v tejto kapitole ešte o niečo navýšiť, nejde o veľký výdavok, ktorý ale spraví viditeľný rozdiel.
5. Ako chcete investovať do rozvoja našich detí? Aké športoviská, kultúrne a iné akcie budete robiť pre túto zónu?
Samotný Bulvár svojou rozlohou a jestvujúcimi funkciami po jeho revitalizácii síce umožní jeho lepšie využitie aj pre tieto funkcie, ale zároveň svojou územnou rozlohou a koncentráciou potrebných funkcií nedáva priestor na budovanie detských ihrísk / športovísk. V tomto smere vidím skôr potenciál v priestore okolitých vnútroblokov, ale v samotnom priestore bulváru si viem predstaviť altánok, ktorý by mohol byť dejiskom menších koncertov a kultúrnych podujatí, na to tu priestor je.
8.10.18 p. Ľudmila CHODELKOVÁ:
V Inej Žiline uprednostňujeme slušnú komunikáciu s dotknutými stranami, pred represívnymi opatreniami, ktoré neraz nepriniesli zmysluplné výsledky.
9.10.18 p.Martin KAPITULÍK:
Aká je Vaša konkrétna predstava o rozvoji BULVÁRU, ktorú uskutočníte v rokoch 2018 – 2022? BULVÁR – čast Žiliny od Auparku ku Národnej Banke.
Akým spôsobom chcete zvýšiť celkovú kultúrnosť tejto zóny? (Obyvatelia sa neustále sťažujú na denný výskyt bezdomovcov, celkovú čistotu a poriadok v tejto zóne).
Ako chcete investovať do rozvoja našich detí? Aké športoviská, kultúrne a iné akcie budete robiť pre túto zónu?
Máte záujem opraviť chodníky ? Ak áno, ako a do akého dátumu?
Som rád, že bulvár opäť ožíva a stáva sa príjemným miestom pre stretnutie s priateľmi. Vznikajú tu nové kaviarne, reštaurácie a ďalšie vyhľadávané prevádzky. Veľmi sa z toho teším, mrzí ma však ľahostajný postoj mesta k tomuto úžasnému verejnému priestoru. Bulvár má neskutočný potenciál, len sa mu mesto konečne musí začať naplno venovať. A presne to máme v pláne. V minulosti bolo vypracovaných viacero architektonických návrhov revitalizácie Bulváru, na ktorých sa dá stavať, ale zároveň treba vnímať aj realitu súčasnej doby. Ak nám dajú ľudia vo voľbách svoju dôveru, starý asfaltový povrch nahradí nová, vkusná a trvácna kamenná dlažba, do ktorej sa prirodzene zakomponujú v súčasnosti zanedbané okrasné stromy. Vznikne tam pešia zóna s terasami pre priľahlé prevádzky. Ak nám to dovolí priestor, do projektu zakomponujeme aj tartanový pás na behanie. Z parku vyhodíme asociálov a celý ho zrevitalizujeme a zmeníme na príjemné miesto pre oddych a relax nielen pre obyvateľov Bulváru. Vlastníkom bytových domov sa budeme, v záujme zvýšenia estetického dojmu z priestoru, snažiť pomôcť aj s čistením dnes zaneseného a posprejovaného kamenného obkladu. Súčasťou nášho zámeru je aj od pešej zóny stavebne oddelená cyklotrasa, aby nedochádzalo ku kolíziám medzi chodcami a cyklistami. Rátame aj s revitalizáciou vnútroblokov na tzv. rodinné vnútrobloky s prevahou zelene, novým mobiliárom a detskými ihriskami. Nezabúdame ani na majiteľov psov, pre ktorých bude k dizpozícii dostatok odpadkových košov na psie exkrementy s pravidelne dopĺňanými sáčkami a lopatkami. Súčasťou obnovy bulváru bude aj kompletná výmena inžinierskych sietí, vrátane inštalácie chráničiek na káble, čím predídeme prípadným rozkopávkam v budúcnosti.
Ako vyriešite problém s pozemkom na ktorom bola pôvodne zastávka MHD oproti AUPARKU, kde je teraz lešenie.
Na v súčasnosti ohradenom pozemku máme v pláne vybudovať novú modernú autobusovú zastávku so zelenou strechou, ktorá bude prirodzeným spôsobom architektonicky začlenená do okolitého priestoru. Som presvedčený, že sa nám podarí s jeho majiteľom urobiť korektnú a pre obe strany prijateľnú dohodu. Tento priestor musí opäť začať slúžiť ľuďom.
Akým spôsobom vyriešite dopravnú situáciu na BULVÁRI?
Máte záujem zmeniť systém parkovania? Ak áno, ako a do akého dátumu?
Najideálnejšie riešenie dopravy na Bulvári by bolo podzemné parkovisko, čo nám však zrejme, ak máme uvažovať reálne a v horizonte najbližšej doby, nedovolia v tejto lokalite situované podzemné stavby a finančné možnosti mesta. V súčasnosti, ak nemá dôjsť k zníženiu počtu parkovacích miest pre obyvateľov bytových domov, ako aj návštevníkov okolitých prevádzok, či k zmenšeniu parku, nevidím iné reálne riešenie, ako ponechanie súčasného systému parkovania s možnými priestorovými úpravami. Finálne riešenie by som však už nechal na architektov a odborníkov na moderný verejný priestor. Budeme však určite presadzovať, aby sa 100% kontrola nad parkovaním vrátila do rúk mesta a budeme investovať do moderných parkovacích systémov. Mestská polícia sa bude, miesto striehnutia na omeškané vozidlá a zakladania papúč, sústrediť na bezpečnosť a poriadok v tejto oblasti, najmä v exponovaných časoch, kedy sa mládež presúva z centra na Hliny.
V prípade, že sa obyvatelia bulváru stotožnia s našou predstavou, čas realizácie, vrátane vysporiadania vlastníckych vzťahov, projektovej prípravy, výmeny inžinierskych sietí a samotnej realizácie, odhadujem na max. 3 roky.
9.10.18 p.Ján PUČEK:
Moja predstava je z časti Bulvára urobiť „pešiu zónu“ ako ucelený celok s pešou zónou od ulice Národnej, cez Mariánske námestie a Štúrove námestie až po ulicu spájajúcu Nemocnicu s Hlinami 8. Súčasťou by mala byť oprava chodníkov, cesty a rozšírenie zelene.
Ja budem navrhovať a presadzovať odkúpenie pozemku na ktorom je autobusová zastávka a to aj za cenu predraženia kúpnej ceny, pretože táto zastávka má strategický význam pre občanov.
Ja budem navrhovať a presadzovať zmenu systému parkovania, pretože v pešej zóne by parkovanie nebolo možné. Budem presadzovať parkovanie založené na vyhradení 1 parkovacieho miesta na jednu bytovú jednotku vo „vnútorných“ priestoroch z opačnej strany bytových domov.
Súčasťou riešenia je samozrejme zmena cyklotrasy na jej orientáciu na jednu stranu Bulváru po terajšej komunikácii.
V mojom programe je zmeniť zameranie Mestskej polícia tak, aby 80% jej činnosti bolo zamerané na ochranu bezpečnosti občanov a verejného poriadku, namiesto zakladaniu papúč v prospech súkromného prevádzkovateľa parkovacích miest.
Čo sa týka rozvoja Vašich detí, kultúrnych a športových podujatí je možné odpovedať iba všeobecne, pretože nie je možné oddeliť deti „jednej ulice“ od ostatných detí v meste. V mojom programe je napríklad zavedenie zliav na plaváreň, na korčuľovanie a iné športoviská v správe Mesta Žilina, či na kultúrne podujatia. V tomto smere by boli vítané „nápady“ obyvateľov Bulvára, ktorí najlepšie poznajú aj priestory, ktoré by sa dali využiť na športovanie.
Zámerne neodpovedám na Vaše otázky ohľadne termínov realizácie mojich predstáv. Primátor mesta nemá právomoc sám realizovať moje predstavy o rozvoji Bulvára. Veľa záleží na tom, akých poslancov občania mesta zvolia a na ich ochote podporiť moje zámery a odsúhlasiť finančné prostriedky na ich realizáciu.
Pripomínam Vám, že je rozpracovaný Územný plán zóny Žilina – Bulvár, za vypracovanie ktorého je zodpovedná vedúca stavebného odboru Eva Kremeňová. Sústreďovanie územnoplánovacích podkladov sa uskutočnilo ešte v roku 2015 a na úradnej tabuli mesta Žilina bolo zverejnené od 2.10.2015 do 5.10.2015.
Oznámenie o prerokovaní Návrhu Zadania pre územný plán zóny Žilina – Bulvár bolo zverejnené na úradnej tabuli mesta Žilina v termíne od 23.4.2018 do 23.5.2018 a na internetovej stránke mesta Žilina. V stanovenom termíne mohla okrem iných aj verejnosť oznámiť k Zadaniu svoje stanovisko.
14.10.18 p.Patrik GROMA:
Rekonštrukcia Bulvára sa nezadržateľne blíži. Mesto Žilina v roku 2016 vyhodnotilo architektonickú súťaž na revitalizáciu celého priestoru. Mojou prioritou je v roku 2019 začať územné a stavebné konanie a následne samotnú realizáciu. Financovanie by mohlo byť realizované aj z externých zdrojov (IROP – ak ušetríme peniaze pri verejnom obstarávaní troch vnútroblokoch, ktoré sa zažínajú realizovať – Fatranská, Slovanská, Hliny I).
2.Ako vyriešite problém s pozemkom na ktorom bola pôvodne zastávka MHD oproti AUPARKU, kde je teraz lešenie?
Majiteľ pozemku presadzuje zastavanie tohto priestoru čo je v rozpore s územným plánom. Myslím si, že je potrebné opätovne zasadnúť za rokovací stôl a nájsť iné alternatívy, napr. výmena pozemku.
3.Akým spôsobom vyriešite dopravnú situáciu na BULVÁRI?
Plánovaná je tu pešia zóna.
a.Máte záujem zmeniť systém parkovania? Ak áno, ako a do akého dátumu?
Do roku 2023 sme viazaní zmluvou so Žilinskou parkovacou spoločnosťou. Osobne presadzujem názor, že Žilinčania s trvalým pobytom a by mali mať parkovanie bezplatne s podmienkou bezdlžnosti (zaplatené dane a poplatky za odpad).
b.Máte záujem zmeniť systém cyklotrás? Ak áno, ako a do akého dátumu?
Cyklotrasy môžeme zmeniť, keď vykúpime pozemky. A o tom rozhoduje mestské zastupiteľstvo. Následne sa musí urobiť územné rozhodnutie, stavebné povolenie a nakoniec samotná realizácia. Od vykúpenia pozemku a schválenia financií je to minimálne 1 rok.
c.Máte záujem opraviť chodníky ? Ak áno, ako a do akého dátumu?
Na Bulvári sa chodníky nebudú opravovať, pretože sa ide rekonštruovať celá zóna.
4.Akým spôsobom chcete zvýšiť celkovú kultúrnosť tejto zóny? (Obyvatelia sa neustále sťažujú na denný výskyt bezdomovcov, celkovú čistotu a poriadok v tejto zóne).
Bývam na Hlinách III, poznám podrobne celú situáciu. Väčšina bezdomovcov vyskytujúcich sa na Bulvári nie sú bezdomovci, ale bývajú na Hlinách I. Bohužiaľ holdujú alkoholu a potom sa povaľujú po lavičkách. Mestská polícia neustále chodí robiť poriadkovú činnosť, ale zväčša je na nich zákon krátky. Chodím denne po Bulvári a chodníky sú pozametané. Bohužiaľ, najmä v sobotu ráno je vidieť spúšť po nezodpovedných návštevníkoch mestských barov, ktorí sa vracajú cez Bulvár domov.
5.Ako chcete investovať do rozvoja našich detí? Aké športoviská, kultúrne a iné akcie budete robiť pre túto zónu?
Tento rok sa zrevitalizuje vnútroblok Hliny I. Budúci rok (záleží od volieb) by mal nasledovať vnútroblok Hliny II.
Pozn.: Ako by mohol vyzerať Bulvár po rekonštrukcii: https://www.archinfo.sk/diela/architektonicka-sutaz-zilina-bulvar-vysledky.html.
16.10.208 p. Tibor HANULIAK
1.Aká je Vaša konkrétna predstava o rozvoji BULVÁRU, ktorú uskutočníte v rokoch 2018 – 2022? BULVÁR – časť Žiliny od Auparku ku Národnej Banke.
Ja by som z Bulváru spravil pešiu zónu. S krásnym parkom a bohatou zeleňou. Samozrejme, ľudia, ktorí tam bývajú, musia mať prístup aj s vozidlami. Na nadvoriach, ktoré sú na Bulvári, sa dajú vytvoriť garážové konštrukcie, ktoré by zodpovedali architektúre tejto časti.
2.Ako vyriešite problém s pozemkom na ktorom bola pôvodne zastávka MHD oproti AUPARKU, kde je teraz lešenie?
Podľa mojich posledných informácií tam už lešenie nie je. Ale samozrejme treba jednať s majiteľom pozemku a dohodnúť sa, aby toto miesto bolo začlenené do pešej zóny.
3.Akým spôsobom vyriešite dopravnú situáciu na BULVÁRI?
a.Máte záujem zmeniť systém parkovania? Ak áno, ako a do akého dátumu?
b.Máte záujem zmeniť systém cyklotrás? Ak áno, ako a do akého dátumu?
c.Máte záujem opraviť chodníky ? Ak áno, ako a do akého dátumu?
4.Akým spôsobom chcete zvýšiť celkovú kultúrnosť tejto zóny? (Obyvatelia sa neustále sťažujú na denný výskyt bezdomovcov, celkovú čistotu a poriadok v tejto zóne).
3. a) Moja odpoveď je už zahrnutá v odpovedi na 1. otázku. Dátum? Čím skôr, najlepšie okamžite. 3. b) Áno, nakoľko sú projekty z eurofondov, ktoré mesto necerpalo a týkajú sa práve cyklotras. Cyklotrasy majú spĺňať podmienky moderného európskeho mesta a zmenila by sa aj ich trasa. 3. C) samozrejme, čo najskôr. Je to krásna historická časť mesta. V mojom volebnom programe Desatoro pre Žilinu je jeden z bodov Rozvoj cestovného ruchu v Žiline, práve Bulvár je časť mesta, ktorá je dlhé roky zanedbávana, už dávno tam mala byt krásna pešia zóna, ktorá by priťahovala aj turistov. Tým pádom by sa kládol veľký dôraz na čistotu a kultúrnost tohto miesta, aby sa hlavne domácim dobre žilo. Toto je aj odpoveď na otázku č. 4.
5.Ako chcete investovať do rozvoja našich detí? Aké športoviská, kultúrne a iné akcie budete robiť pre túto zónu?
Deti tam teraz nemajú žiadne športové alebo kultúrne vyžitie. Pri mestskej knižnici by som chcel vytvoriť miesto na hranie sa pre deti a posedenie pre rodičov. Chcem, aby vo všetkých častiach mesta vyrástli malé športové haly, kde by deti a mládež mohli zmysluplne tráviť svoj čas. Chcem pravidelne usporadúvať národniarske dni, kde by deti boli pravidelne zapájane – nech sa rozvíjajú všetky ich talenty a celé rodiny sa môžu kultúrne vyžiť.
-DS-